Nordisk Nüshu

Nordisk Nüshu

I DET SKJULTE

PERFORMANCE
Anmeldelse af Iben Friis Jensen, FS 22/4 2013, 5/6 stjerner

... Den samlede oplevelse er æstetisk, virtuos og så følelsesladet, at der
ikke er langt fra latter til tårer, og fornemmelsen af at have overværet
et fantastisk og fantasifuldt show eller en mangefaceteret performance
rækker langt ind i fremtiden.


Læs også et uddrag af publikumsreaktioner skrevet på mail og
facebook efter forestillingerne i Esbjerg, Sønderborg og Odense:

http://www.nushu.dk/forestillingen/det-siger-publikum


Bogen Kunsten tæt på hverdagslivet

Uddrag fra bogen ”Kunsten tæt på hverdagslivet”
Tekst af Trine Ross

Om værket Nordisk Nüshu

" ... Oplevelsen er intens, smuk og mangefacetteret på et plan, der
endnu en gang giver vante begreber problemer; for er det en forestilling?
En koncert? Eller en performance? Svaret er, at det er det hele – og
mere til. Det er en sanselig fortælling, funderet på virkelige hændelser
og hemmeligheder, præsenteret i en form, der med et fattigt ord kan kaldes et cross-over ...

Sikkert er det dog, at Kortermand ikke går ad vejen for hverken humor eller poesi, ligesom hun har et unikt talent for at skabe nye former for samarbejder på kryds og tværs hen over faggrænser og skel. Som om
det ikke var nok, så sker alt dette i et spændingsfelt af sanselighed og sitrende tilstedeværelse, imellem almenmenneskelige fortællinger og vores eget levede liv. Vores hverdag forskubbes en smule og forbliver forrykket så længe, vi lader den. Og når det er Kortermand, der står
bag skubbet, er det bedste råd, at lade dagligdagen forskyde sig så
meget den kan!
"

  BOG og DVD "Kunsten tæt på hverdagslivet"
Anmeldelse af Kirstine Bruun, KUNSTEN.NU 4/1 2014


Grundigt formidlingsprojekt

"... Bogen og dvd’en afspejler Kortermands tværmediale praksis, idet de to dele med fordel kan læses sammen. Dvd’en indeholder optagelser fra og baggrundsinformationer om Kortermands perfomances, mens bogen er flot og dramatisk opsat ...

Hverdagslivet er, som det antydes i titlen, det helt store tema i bogen, idet det er det, der både behandles kunstnerisk og tematisk, og som der interveneres i. Det synes imidlertid nødvendigt med en lille tilføjelse med feminint fortegn: Det er primært kvindens hverdagsliv og erfaringer, der bringes i spil med relation til temaer som moderskab, natur og frihed ...
Den feminine vinkel er imidlertid hverken fordømmende, offerfikseret eller ekskluderende. Kortermands værker bevæger sig på en skala fra det farverige og sjove og til det poetiske og alvorlige. De fremstår dog altid imødekommende og nærmest venlige og milde - og som hovedregel serveres pointen med humor og et stærkt visuelt udtryk ..."


Tyst og overvældende
Anmeldelse af Søren Sommerglæde, 14/5 2012


" ... Tine Kortermands kunst bevæger sig konstant i grænselandet mellem
de forskellige kunstarter. Hendes musikprojekt Uku Maze, som også udgøres af Boe Katharina og Kristoffer Ovesen, er ingen undtagelse, og koncerten på Teater Momentum satte en tyk streg under, at det er muligt at være komplet kompromisløs og alligevel tiltrække et odenseansk publikum. Der var nemlig – stort set – udsolgt til koncerten. Når nu talen (eller skriften?) alligevel er faldet på kunstnerisk grænseland, er det oplagt at starte med lidt filosoferen over hvorvidt det som vi var vidne
til i Teater Momentums røvsmalle biografsal, var en koncert eller en videoinstallation tilsat musik. For ud over musikken, har Uku Maze et videoshow med sig, som vil mere end bare være baggrundstapet. Videoerne skifter mellem at forholde sig overordnet tematisk, og direkte abstrakt til musikken, ned til deciderede 1:1 fortællinger hvor lyrik og video går op i en højere enhed. Denne visuelle narrative stil, kombineret med at bandet selv kun er ganske svagt illumineret af to små lamper på scenegulvet, skaber i lange perioder en følelse af, at man ikke er publikum til en koncert, men er til stede i et hypnotiserende univers af lyde og billeder ..."


 

TV2Fyn – omtale af Nordisk Nüshu og andre performances
http://www.tv2fyn.dk/video?video_id=50312&autoplay=1


Statens Kunstfond
Tildeling af det tre-årige arbejdslegat (2010 - 2013)

Begrundelse af Statens Kunstfonds Tonekunstudvalg for Rytmisk Musik

"Tine Louise Kortermand er en begavet, original og modig multikunstner. Sang, performance og installation går op i en højere enhed, når hun laver sine værker, der udover musik og sangtekster også inkluderer videoprojektioner og teatralsk fremtræden.

Alt, hvad hun laver, emmer af en ægte og naturlig sans for at eksperimentere med det kunstneriske udtryk. Hun har en befriende uortodoks tilgang til musik og performance. Værkerne tager udgangspunkt i nære og virkelige ting såsom planter, landskaber, menneskelige skæbner eller gamle myter. Og derpå spinder hun et dragende net af stemninger og bevæger os ud i et surrealistisk drømmende univers.

Med det treårige arbejdsstipendium fra Statens Kunstfond håber vi, at hun fortsætter sit vigtige, spændende arbejde til glæde for publikum og til stor inspiration for andre kunstnere".


Jane and the Jungle Boogie

Tekst af Camilla Jalving fra Magasinet "VITAVRAP – lifestyle", oktober 2009

Musikperformancen er et væsentligt element i Kortermands praksis.
Kernen skal man imidlertid finde i de møder, der opstår når kunstneren
går ud og ringer på folks døre for at indsamle potteplanter og få dem til
at fortælle om en naturerindring. – Som en anden antropolog drager hun
ud i verden. Naturerindringerne, som hun indsamler, transformerer hun
siden til sang og musik. Og potteplanterne bliver en konkret del af
koncertens scenografi; Janes nye junglehjem.

Man kan med et begreb fra 1990’ernes kunstteori betegne Kortermands
praksis som relationel, så vidt som det er relationerne mellem mennesker
og det sociale rum, som de er del af, der er hendes egentlige materiale.

Således går Kortermand rundt med sin trækvogn fra dør til dør og taler
med folk og gør på den måde handlingen – indsamlingen af potteplanter
og samtalen om naturoplevelser – til det egentlige værk. Samtidig får
samtalerne en ny form, når de laves om til sangtekster, der gør abstrakte
diskussioner om ozonlag og CO2 mere jordnære.
Jane and the Jungle Boogie
bringer naturen tæt på som erfaring og
erindring, formidlet i musik og sang ...


Jane and the Jungle Boogie
Lyt til omtale på Kulturnyt P1 under linket

www.kortermand.dk/kulturnyt

SESE


SESE – Let’s Play Something Else with Someone Else

Anmeldelse af Iben Friis, Fyns Amts Avis, 2. februar 2009


… Men samtidig er den fem kvarter kalejdoskopiske cabaret blevet et politisk statement ... Især er det tydeligt, at performancekunstneren
Tine Louise Kortermand har tilført musikteatret en portion tyngde og eftertanke.

Således virker det som om, hun har haft indflydelse på valget af de videos, som projiceres på bagtæppet som eneste dekoration. Billederne og klippene er valgt med en omhu, der illustrerer, hvor dygtigt der kan manipuleres med pulikums følelser, når det gøres med en kunstners sikre hånd. Ikke mindst da en lille dreng i et af de sidste klip fortæller teoretisk om leg som spiralformet fremfor hierarisk linær. Eller når en gammel dame (Else Marie Pade) flytter brikker i sit spil i en sampling-udgave, der rytmisk bliver til stomp. - Det var sjovt. Vil du være med, spørger hun som forestillingens slutreplik. Og jatak! Den indbydelse er svær at sidde overhørig. Hele forestillingen kan opleves som en sprudlende doku-fiktion sat i musik fra uventet kant ...

Er den næste Odysseus en kvinde?


Er den næste Odysseus kvinde?

Anmeldelse af Marianne Koch, Fyns Stiftstidende, 14. august 2004

Tine Louise Kortermand er billedkunstner – plus sangskriver, plus sanger,
plus fotograf, plus animator, plus instruktør, plus modig.
For modig skal man være, når man ene kvinde sætter sig for at opføre sine
24 sange om kvinder i et stort råt lagerrum i Hanvegade i Odense.

Her er imidlertid sjovt at være, for publikum bliver udstyret med et lille
sanghæfte og en lommelygte og kan så værsgo indrette sig i store
oppustelige lænestole.
Hvad skal ske?
Vi ved det ikke helt, for godt nok kalder Kortermand sin forestilling for en
”rejsefortælling om, hvordan den skandinaviske og europæiske kvinde blev
moderne”. Men hvordan skal det forstås?

Spørgsmålet besvares hen ad vejen i den én time lange seance. De 3 musikere Niels Ryde (bas), Robert Rizzi (guitar og computerlyde) og
Chano Olskær (trommer) indtager deres pladser. De mange videoer, der
projicerer billeder op på tre vægge tændes – og pludselig står lille spinkle
Kortermand på gulvet. Klædt i voksen herrejakke, slips og tennissko med
bare tøseknæ synger hun sine 24 højst individuelle sange om Europas
kvindevilkår før, nu og i fremtiden.
Nogle er rå – som nu den danske Maybritt på motorcykel og finske Marketta,
hvis tale kommer op i bobler på væggen, mens lyden rocker afsted på høje
hæle og blomsterne skyder op overalt omkring os.
Nogle er blide – som signe, der er kristen, eller Dagny, der elsker sin farmor
og synger som i et mix af Bob Dylan og Joni Mitchell.

24 højst personlige sange i både form, indhold og musikalsk tone, båret oppe
af et meget lydhørt baggrundsband. Det er dog noget – og det er en stor
glæde at konkludere, at denne ene time i selskab med Odysseus kvinder var
en stor og betagende oplevelse.

Se den, hvem der endnu engang står i det evige dilemma mellem moderskab
og karriere. Der er ingen løsning, men det hjælper altid at se en kvinde, der
har turdet det hele med en undertone af både blid og rå latter.
Som nu Tine Louise Kortermand.



Er den næste Odysseus kvinde?

Lyt til omtale på Kulturnyt P1


Spejlæg – Crazy Cabaret

Omtale af Kurt Wolmar Nyberg, Performance festival Friktioner, june 2008
(Ph.D. in aesthetics, Föreningen Verkstan och Musikforum 1900-talet)


… Kortermand with a huge microphone, recording the sound scape of a frying omelet prepared by Björk Eliasson in live performance, introduced the surrealist musical and mixed media show. The show was loaded with references and complex conceptual puns going all the way back to the sixties and the Fluxus movement.

The recorded sounds of frying omelet was to appear later in the show as a composition. This kind of an artistic loop has a lot of references in surrealist music and performance art.

... Under reflection the work opens up a rift in time and space where feelings, attitudes and concepts merge and opens up the world to different perspectives.



RUMSKIB
Anmeldelser af DEBUT CD’EN RUMSKIB s/t. Udgivet på det amerikanske Darla Records og Japanske Quince Records.


" … how striking Tine Louise's voice is, even within a storm of sound; how lush and romantic the overall sound is … ”

 

ERASING CLOUDS



"Her voice sounds amazing and it's such great melodies".

ULRICH SCHNAUSS



Anmeldelse af livekoncert på Roskilde Festival, pavilion junior

... Ligeledes blev det virkelig interessant, når numrenes afslutninger fik lov at udvikle sig til langstrakte, susende ambient-landskaber, hvor Kortermand loopede sin stemme igen og igen. Her virkede sammensmeltningen af vokal og støj formidabelt ...

Undertoner

 

Spørg Oraklet

 

Spørg Oraklet

Se omtale på TV2 Fyn

www.tv2fyn.dk/video/19830

Nytårssange.dk


Nytårssange.dk, CD arrangeret og produceret af Hans Sydow

Anmeldelse af Kim Skotte, Politikken, 30. December 2008

 

… Kortermands slentresøde og flammende vokal er som sagt den røde tråd på CD'en, men hun får godt selskab af gæster som Kenneth Thordal og Mikael K., der gør inspireret nytårskur.

Både Tine Kortermand og Hans Sydow er musikalske mennesker med
et virkefelt og interesser, der rækker ud over musikken og ind i andre kunstarter. Det kan høres som mange stemmelejer og pejlemærker på ’Nytårssange.dk’, der både er popplade, performance og musikalsk installationskunst.

… Det mere end 12 minutter lange ’2000’ begået af Louise Rosengren,
Hans Sydow, Tine Kortermand og Diane Di Prima er en eksperimenterende
og inciterende fortælling om millennium-natten, der med champagne i næsen og sekunder spredt som konfetti røber, at denne samling nytårssange på en begavet og interessant måde spænder lige fra digtet til popsangen og den rytmiske installation.

'2000' er både kunstværk og en åben invitation. Laurie Anderson på dansk ...

Dukkehus med forhave


DUKKEHUS MED FORHAVE
komposition for sprogforsker og pigegarde med hækkesaks
Omtale af Marianne Koch, Fyens Stiftsstidende, maj 2007

Otte medlemmer af Odense Pigegarde har i en uge skrevet dagbog og
endnu længere øvet sig på hækkesaks til at klippe i takt. Det har de
fordi deres dagbogstekster og deres hækkesaksejam skulle optages af performancekunstner Tine Louise Kortermand til hækkesaksemusik og
libretto som hun har skrevet over Pigegardens dagbøger ...


DUKKEHUS MED FORHAVE
komposition for sprogforsker og pigegarde med hækkesaks

Peter Michael Hornung, Politikken, maj 2007.
Anmeldelse af temaudstillingen "Speak-up",
21 kunstneres bud på sproget i billedkunsten, den Fri Udstillingsbygning, København.

.. Ord kan være både tankevækkende og eftertænksomme som i Tine Louise Kortermands totale installation "Dukkehus med forhave". Lugten af den jord, der dækker gulvet i rummet, blander sig med lyset fra himlen og lyden af et kritisk reflekternede menneske ...


DUKKEHUS MED FORHAVE
komposition for sprogforsker og pigegarde med hækkesaks

Torben Weirup, Berlingske tidende, 24. maj 2007.

Anmeldelse af temaudstillingen "Speak-up", 21 kunstneres bud på sproget i billedkunsten, den Fri Udstillingsbygning, København.

... af tænksomme installationer kan nævnes Tine Louise Kortermands værk bestående af bl.a. en huslignede konstruktion; en pavillon for reflektionen, hvilket netop er det, man bliver vidende til i form af en optagelse af en stemme, der delagtiggør gæsten i sine overvejelser. Den franske politiker Talleyrand mente ellers, at sproget var givet mennesker, for at de kan
skjule deres tanker ...


DUKKEHUS MED FORHAVE
komposition for sprogforsker og pigegarde med hækkesaks

Portræt i bladet "Kvinden og samfundet" af Marianne Asmussen, 2008.


Tine Louise Kortermand er ude med hækkesaks og humor i sin kunstneriske diskurs om ligestilling, sidst med multimedie værket "Dukkehus med forhave – komposition for forsker og pigegarde med hækkesaks" ...

Ligestilling skal komme indefra, siger hun. Men selvom hun mener, at den vigtigste ligestillingskamp ligenu foregår på et psykisk niveau, så ender den kamp for hende ikke i lønkammeret eller på terapeutens sofa. Det er kendetegnede for hendes kunstneriske projekter, at hun tværtimod fører denne kamp videre ud i det offentlige rum. Den er ikke kun et individuelt, kvindeligt anliggende, men osse noget der angår fællesskabet. I denne proces evner hun både at inddrage vidt forskellige mennesker - og at iværksætte projekterne, så rigtigt mange får uventede oplevelser undervejs.

Hvis man har mødt Tine Louise Kortermand, er man ikke et øjeblik i tvivl om, hvad kunstnerisk drivkraft er for noget. Med stor energi og indre nødvendig-hed fører hun sine projekter ud i livet. Hendes næste projekt skal handle om det gamle, hemmelige, kinesiske kvindesprog, Nüshü ...

Hvordan handler kompositionen "Dukkehus med forhave" om identitetsrejsen væk fra det tavse og fremmede?
– jeg tog udgangspunkt i filosoffen Julia Kristevas udsagn om, at en kvinde er fremmed i egen kultur, fordi den er defineret af mænd.

– Jeg inviterede derfor sprogforskeren Kirsten Gomard til at indgå i værket og holde foredrag om, hvordan vores adfærd altid vil blive forstået i forhold til samfundets forventninger om køn. Jeg valgte hende både p.gr.a. hendes forskning og hendes personlige historie. Med sit interllekt og maskuline udseende følte hun sig under hele sin opvækst altid forkert i forhold til faste normer for hvordan en pige skulle være og se ud.
– Min idé var at invitere forskellige kvinder til at komme og optræde i haven. Foruden Gomard inviterede jeg Odense Pigegarde, fordi deres tøj sætter kvinderollen i et skævt perspektiv ved at være en blanding af den maskuline uniform og noget utroligt feminint.

– Værket bestod af en videoinstallation, der lignede et dukkehus af en slags. Dukkehus-elementet valgte jeg, fordi det både er et billede på den traditionelt definerede kvindelighed og et billed på den leg, hvor pigen kan skabe sin egen verden og bygge noget nyt op.

– Foran huset havde jeg plantet en lille have, hvor jeg gik og arbejdede med forskellige haveredskaber. Haveredskabslydene genererede bestemte video-billeder, der lyste 'dukkehuset' op, så det hele tiden ændrede form.

Samtidigt samplede elektronmusikeren Hans Sydow de lyde, som opstod, mens jeg arbejdede, til musik, som jeg fortalte og sang henover. Jeg havde osse fået Sydow til at lave en flerstemmig komposition for hækkesaks, som pigegarden skulle spille som akkompagnement til én af mine sange. Alle disse forskellige elementer indgår i værket. Kirstens foredrag samples og indarbejdes til musik sammen med de samplede lyde af hækkesaks, spadestik og græsslåmaskine og bliver til en'krop', der forstyrrer, støder mod vante rammer og faste normer og udfordrer det konventionelle billede af kvinden, som dukkehuset associerer til.

– Det er denne komplekse, samplede 'krop', der bliver billedet på det fremmede inden i os, den kvindelige alien, vil jeg kalde det. Det er den tilpassede kvinde, der kæmper med sin indre bundethed, med den hun har lyst til at være, men endnu ikke er, fordi hendes kulturelt nedarvede reaktionsmønster falder hende i ryggen.

– Det er én af de ting, mange kvinder i dag må overkomme i deres udvikling fra at være forkerte iegen selvopfattelse til at være rigtige. Vi slås med en fremmed bagage.

Kære mor
Kære Mor
Anmeldelse af temaudstilling "Running in the Family", INK, København.
Information, 7. november 2002.

... Poestisk suggestiv er Tine Kortermands video Kære Mor!, som består
af en række små monologer fra (voksen) datter til mor, indtalt med pigestemme og akompagneret af billeder, hvor en lille ensom pige klynger
sig til telefonledningen som til en anden navlestreng ...